Frissítés: a társadalmi egyeztetésre beérkezett közel 2300 javaslat alapján a BKK végül visszavonta a buszvonalak átszervezéséről készített javaslatainak jelentős részét. A véleményezők döntő többsége továbbra is buszok társaságában szeretné "élvezni" a belső Bartók Béla út kávézóit és a Bem József téri Duna-korzót, még akkor is, ha ezeken az útvonalakon több villamosjárat is fut. Az állandósuló 133-asnak is biztosan jobb helye lesz az amúgy is szűk és túlterhelt, lakóházak között futó Budafoki úton, mint a teljesen kiszolgálatlan Bogdánfy út - Műegyetem rakpart útvonalon. Szerencsére a BKK annyiban a sarkára állt, hogy a belső Bécsi út és a Várkert Bazár előtti szakasz - a véleményezők kérésével ellentétben! - tényleg buszmentes lesz, igaz, utóbbi csak márciustól. Az eredeti tervekhez képest teljesen érthetetlen visszalépés ellenére összességében mégis örülnünk kell, mert ami megvalósul, már az is hatalmas előrelépés lesz a budai közlekedésben. A buszforgalom további csökkentése pedig fokozatosan, a későbbiekben is megoldható lesz, ha az utazóközönség már átszokott a gyorsabb és kényelmesebb villamosok használatára.

Korábbi, az események fényében kissé elhamarkodott írásunk:

Befejezéséhez közeledik a budai fonódó villamoshálózat építése, ami több mint egy éve keseríti meg az ott közlekedők életét. A budaiak azonban nem csak az építkezések végének örülhetnek: a BKK közzétette a jövő év elejétől tervezett új közlekedési rendet, ami alapvetően változtatja meg a budai oldal közlekedését – és a környék levegőminőségét is.

Eltűnnek a buszok

A legfontosabb változás, hogy az új villamosvonalaknak köszönhetően számos útvonalon megszűnik a buszforgalom. A változások legnagyobb nyertese egyértelműen a Batthyány tér, ahol a mostani 17-es, 86-os, 160-as és 260-as járatok eltűnésével várhatóan töredékére csökken a buszvégállomásról származó zaj és bűz, miközben a közlekedési lehetőségek megmaradnak. A Fő utca és a Bem rakpart, valamint a Bartók Béla út belső szakasza is buszmentes övezetté válik – ezt az itt működő számos kávézó és étterem bizonyára kitörő örömmel fogadja.

Tervezett változások a budai buszforgalomban: zölddel a megszűnő útvonalak, kékkel a jelentősen csökkenő forgalmú, pirossal a növekvő forgalmú vagy új buszvonalak.
(Saját, nemhivatalos térkép a bkk.hu adatai alapján)

Javuló levegőminőség

A buszok villamosokkal való kiváltásával nem csak az utazás válik kiszámíthatóbbá és kényelmesebbé, hanem a levegőminőség jelentős javulása is várható. Különösen, hogy az átalakítás után a BKK nyilvánvalóan a legöregebb, legkörnyezetszennyezőbb buszait küldi majd nyugdíjba, amikkel ma még naponta találkozhatunk a budai utcákon. Most jönne igazán jól, ha az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózatnak lenne Óbudán is egy automata állomása, hogy a fonódó villamoshálózat levegőminőségre gyakorolt hatását ne csak alkalmi mérések és számítógépes szimulációk alapján tudjuk majd becsülni.

Jövőre már a zavaró buszforgalom nélkül élvezhetjük 
a nyári estéket a Bartók Béla út kávézóiban

Az autósoknak is vonzó lehet

A BKK nem titkolt célja, hogy a fonódó villamoshálózattal a buszok mellett részben az autókat is kiváltsa. A dugóktól független, kényelmes, kiszámítható villamosok remélhetőleg minél többek számára teszik vonzóvá a közösségi közlekedést, az autók számának csökkenése pedig további javulást hozhat a budai levegő minőségében. Erre is számítva a BKK összességében a korábbinál nagyobb kapacitást kínál az új budai járatokon, és néhány új ráhordó útvonalat is felvesz a hálózatába.

A turisták által is kedvelt Batthyány térről sok évtized
után eltűnnek a csuklós Ikarusok

Azért még a buszokra is szükség lesz

Annak ellenére, hogy a buszok kiváltása mindenhol a jelenlegi kapacitás megtartása vagy bővítése mellett történik meg, egy ilyen jelentős átalakítást nem lehet úgy végrehajtani, hogy mindenki jól járjon. Az új rendszer vesztesének a jelenleg is igen szennyezett Pacsirtamező út tűnik, ahonnan a fő észak-déli közlekedési tengely átkerül a Bécsi útra, a sűrű buszforgalom azonban ennek ellenére is megmarad. Az itt lakók azzal vigasztalódhatnak, hogy a Bécsi útig tartó rövid séta, vagy a Kolosy téri átszállás után már kényelmes, gyors villamosokkal utazhatnak a dugóban araszoló buszok helyett.

A Várkert Bazár előtti köveket sem koptatják többé a buszok