Vezessen óránként tízezerért

Jön az év eddigi legmelegebb hétvégéje, irány a Balaton! Összegyűjtöttünk néhány tippet, amivel még útközben megspórolhatja a sült hal árát. Az alacsonyabb fogyasztással pedig nem csak a pénztárcáját, hanem az egészségét és a környezetet is védi!


Lassítson!

100 km/h felett a fogyasztás nagyon érzékeny a sebességre, már 10-20 km/h-s lassítással is litereket spórolhat. Miközben a nemzetközi sajtóban Nagy-Britanniától Amerikáig erős kampány zajlik a "+2 perc, -1 liter" takarékosság érdekében, Magyarországon még mindig sokan gondolják azt, hogy a sebességhatárok csak biztonsági okokból léteznek. 

fuel consumption based on speed

Az EU Környezetvédelmi Ügynöksége és az Agip adatai alapján az autó típusától, korától és állapotától függően 18-35%-os megtakarítás érhető el a fogyasztásban, ha 130-ról 110 km/h-ra csökkentjük a sebességet. A gyorshajtás pedig igazi benzinzabáló: egy autósoktató számítása szerint 120 helyett 140 km/h-val való haladás 3 literrel növeli meg a fogyasztást, ami Budapesttől Siófokig 1200-1300 Ft plusz költséget, és mindössze 7 perc időnyereséget jelent. 7 perc alatt 1200 Ft-ot keresni tízezres órabért jelent - azt hiszem, ezt sokan elfogadnánk. 

Megdöbbentő, de a 130 km/h-val való autózás nem csak drágább, de még lassabb is, mint a 100 km/h-s! A 120 km/h felett ugrásszerűen megnövekvő fogyasztás miatt gyakrabban kell tankolni, és az ebből származó időveszteség több lehet, mint amit az alacsonyabb sebességgel elveszítünk. Nem is beszélve a gumik, az autó és az út amortizációjáról, a zajártalomról, balesetveszélyről, károsanyag-kibocsátásról, büntetésekről...

A zsúfolt autópályán különösen érdemes figyelni a sebességre, egy kevésbé súlyos baleset is ezrek nyaralását fordíthatja a dugóban való benzin- és idegtépő araszolássá.


Keljen korán!

Légkondicionáló nélkül rémálom az utazás a kánikulai melegben - a klímaberendezések pedig köztudottan sokat fogyasztanak. Éjszakai vagy hajnali utazással elkerülhető a légkondi használata, az elmaradt alvást pedig bepótolhatja a Balaton-parton, mialatt a többiek az 50 fokos autópályán araszolnak a dugóban.

Ellenőrizze a guminyomást!

Régi közhely, de mindig aktuális: a lapos gumi sérülékeny és sokat fogyaszt, a túl kemény gumi pedig balesetveszélyes. Indulás előtt a benzinkúton állítsa be a guminyomást a megfelelő értékre, ezzel nem csak biztonságosabb lesz az útja, de a benzinen is sokat spórolhat!

Szerelje le a tetőcsomagtartót!

Nagy sebességű utazásnál a fogyasztás jelentős része a légellenállás leküzdésére fordítódik. A felesleges külső tartozékok leszerelésével akár 20 százalékkal is csökkenthető a légellenállás!

Utazzanak együtt!

Kis túlzással mindenki vagy a Balatonon, vagy Mogyoródon lesz ezen a hétvégén. Kérdezze meg barátait, ismerőseit, együtt utazva megoszthatják az útiköltséget, és az autópályán, parkolóban is csökkenthető a zsúfoltság.

Biztos nem éri meg a vonat?

Ismerősöm legutóbb kiszámolta az autó amúgy sem releváns gyári adata alapján a várható fogyasztását, és kijött neki, hogy már 2 embernek jobban megéri autózni, mint vonatozni. Aztán 130-150-nel megjárta oda-vissza a Balatont, és megdöbbenve nézte az üzemanyagszintmérőt... Persze a nyaraláshoz jól jön egy autó, de ha a pénz is szempont, az autó (autópálya-sebességre vonatkozó) valós fogyasztásával kell számolni, ami másfél-kétszerese is lehet a gyári adatnak. 


További fogyasztáscsökkentő tippek olvashatók itt és itt

Megj.: minden autónál kicsit más a fogyasztás sebességfüggése. Akinek vannak a saját jáművére vonatkozó mért adatai, kérem, hogy hozzászólásban ossza meg velünk!

Jó nyaralást!


4 Tovább

Így tért vissza a nyár

A nagy lehűlés után néhány nap alatt visszatért a nyár Magyarországra. Így nézett ki a felmelegedés egy látványos, 5 napot átívelő timelapse felvételen:

A felvételeket a június 26. és július 1. közötti időszakban az ELTE Meteorológiai Tanszékének webkamerája készítette. A kamera észak felé néz, így a videóról jól megállapíthatók a szélirányok: míg június 26-án még hideg északi szél tombolt hazánkban, a következő napokban a szélirány fokozatosan délire váltott, visszahozva a meleget a mediterrán térségből. A szél erejére a fák mozgásából következtethetünk.

A felhőzet csökkenése is látványos: az időszak elején az égbolt nagy részét beborító réteges felhőzet egyre gomolyosabbá vált, mennyisége csökkent, míg szinte teljesen el nem tűnt. Külön érdekesség a június 28-án Budapestre lecsapó zivatarfelhő, amelynek forgása jól kivehető a videón (1:59-től).

0 Tovább

Cikkírás: művészet vagy TeXné?

A meteorológiai és más tudományos cikkek írása során komoly figyelmet fordítanak a cikkek formai követelményeire és az esztétikus megjelenésre, az ábrák és a képletek számozására, illetve a hivatkozások kezelésére. Ezek olyan technikai problémák amik csupán az adott kiadó elvárásaitól függnek, vagy esetleg a szerző személyiségétől.

Ám a követelményeket lehet kielégítően és lehet mondhatni művészien is teljesíteni. Felmerül tehát az igényesség kérdése. Például hogyan szedjük és tördeljük a szöveget? Lehet-e automatizálni az egyes részfolyamatokat, vagy hogyan alakíthatjuk át a cikkünket egy gombnyomásra a megfelelő formátumra?

A modern szövegszerkesztők számos elvárásnak képesek megfelelni (pl. Microsoft Word, LibreOffice Write, vagy TextEdit). Ám ezek mindössze az egyszerűbb feladatokat képesek hatékonyan megoldani. Nehéz velük szép szöveget létrehozni, de az egyszerű feladatok elvégzésére tökéletesen alkalmasak.

A hatékony cikk írás legelterjedtebb eszköze a LaTeX, amit Leslie Lamport fejlesztett ki 1985-ben. A LaTeX nem más, mint egy olyan tudományos célra megalkotott szövegszerkesztő program, ami egyszerre végzi el a szöveg szedési és tördelési feladatokat is, mindamellett, hogy bőségesen biztosít egyszerűsítési lehetőségeket komplex problémák megoldására (pl. képletek, hivatkozások, vagy ábrák esztétikus kezelése).

A LaTeX nagyjából olyan, mintha egy szövegszerkesztőt és egy programozási nyelvet egymásba gyúrtunk volna. El lehet képzelni, hogy ennek vannak előnyei és hátrányai is jó számmal. A LaTeX fájlok jobban hasonlítanak egy forráskódra, mint egy szerkesztett szövegre. Egy fordító segítségével lehet kinyerni belőlük a végleges és dizájnos formát. A LaTeX kezelését egy univerzális – több platformon azonosan működő – program, a TeXmaker teszi emészthetőbbé.

texmaker

Texmaker

A LaTeX használata első ránézésre nehéznek tűnhet. És másodikra sem könnyebb...
Az egyszerű feladatok elvégzésére nem ajánlott ezt használni, viszont aki veszi a fáradságot, hogy beletanuljon az sokkal komolyabb feladatokkal is meg fog tudni birkózni a későbbiekben.

Word_vs_LaTeX

Feladat nehézsége és ráfordított energia

Az interneten számos kezdő oktató anyag és dokumentáció is szabadon elérhető az érdeklődők számára, illetve a komolyabb problémákra is lehet megoldást találni a témához kötődő fórumokon.

A LaTeX nem csak hasznos és hatékony, hanem szép is, a szöveg jól tagolttá és könnyebben áttekinthetővé válik. A szerzőben nem azt az érzetet kelti, hogy csupán alapanyagot gyárt, amiből majd a kiadó csinál mesteri produktumot, hanem már a munka folyamat során publikáció-kész formában jelenik meg a szöveg. Ezért LaTeX-et a tudományos kiadók is erősen támogatják. A meteorológiában például az American Meteorological Society, vagy az egyik legnagyobb kiadó az Elsevier is támogatja a TeX formátumban készített igényes cikkek készítését, de még a NASA is közöl használati utasítást a LaTeX-hez.

Magyarországon egyenlőre még nem elterjedt a TeX formátum meteorológiai használata, de az egyik legnagyobb hazai szakmai folyóirat, az Időjárás hivatkozási stílusa nem hivatalos formában már elérhető.

Végezetül annyit még, hogy a LaTeX egy hosszútávon megtérülő befektetés, ami sok gondot okozat kezdetben, de később már gyerekjáték lesz vele a cikk szerkesztése. (Kivéve, hogyha táblázatokat kíván az ember kezelni vele...)

1 Tovább

Tíz méternél is mélyebb a Duna

Akik alaposan tanulmányozzák a Vízügyi Főigazgatóság adatait, észrevehetnek néhány furcsaságot. 

Hogyan lehet...

  • hogy a vízállás egyidőben Budapesten 729 cm, Vácon 640 cm? (jún. 6. 11 óra) 
  • hogy Nagybajcsnál a III. fokú védelmi készültség 610 cm, míg Budapesten 800 cm?
  • hogy Szentendrén a legkisebb valaha mért vízmagasság -63 cm?

A magyarázat egyszerű: 

A vízállás nem a víz mélységét jelenti!


Ennek nem is lenne sok értelme, hiszen a meder változik, így néhány évente új skálát kellene bevezetni. Ez nagyban megnehezítené a szabályozást és az egyes évek közötti összehasonlítást.

Vízmércék a Dunán: ahány mérőpont, annyiféle nulla szint (2010-es adatok, forrás itt)

A Dunán megegyezés szerint a vízmércék 0 pontja az 1834. évi legalacsonyabb vízszintet mutatja. Ebből sok minden következik:

  1. Kisvíz esetén lehet negatív vízállás!
  2. A 800 cm-es vízállás nem 8 m mély folyót jelent, hanem annál jóval mélyebbet!* 
  3. A 800 cm-es vízállás nem kétszer olyan mély, mint a 400 cm-es!
  4. Mivel a meder sokat változott azóta, azonos vízállásnál az egyes vízmércék adatai között jelentős (akár méteres) eltérések is lehetnek!
  5. Minden vízmércének saját vízállás-rekordjai vannak.

* A Duna mélysége Budapesten egy átlagos évben 3-10 m között ingadozik.

Fájl:Vizmerce-bp-vigadoter.jpg

Vízmérce a Vigadónál. A budapesti vízmérce nullpontja 94,97 m a tengerszint felett, ami közel három méterrel alacsonyabb a szentendrei vízmérce nullpontjánál.


1 Tovább

Így olvass időjárás-jelentést

10 dolog, mielőtt szidni kezded a meteorológusokat.


1.: Az időjárás nem meglepetésszerű!

Váratlan időjárási esemény nincs, csak jól előrejelzett vagy rosszul előrejelzett. Ha meglepetésként ér az időjárás, akkor vagy nem néztél előrejelzést, vagy rosszul értelmezted az előrejelzést, vagy rossz volt az előrejelzés.

2.: Az indiánoknak 20 szavuk van az esőre, nekünk 2 képünk

Egy ábrával nem lehet egy egész nap, vagy az egész ország időjárását leírni. Az "esős" piktogram jelenthet egész napos országos esőt ugyanúgy, mint délután kialakuló futó záporokat. Mindig olvasd el a szöveges előrejelzést, hogy képet kapj az időjárás idő- és térbeli alakulásáról!

3.: Nézd a radarképet!

Meglepően kevesen tudnak a radarkép létezéséről! 15 perces felbontással követhető, hogy épp most hol esik és merre mozog a csapadék. A "fog-e esni a következő 1 órában" kérdésekre így bárki választ kaphat. Akinek ezek után elázik a kerti partija, az csak magára vessen!
(A radarkép ingyenesen elérhető itt és itt, illetve okostelefonon is).

4.: A tömör információk félrevezetőek!

Ne elégedj meg az újságok szalagcímeivel! A "hétvégén esni fog" kifejezés jelenthet tavaszias, változékony kirándulóidőt záporokkal tarkítva, vagy folyamatos áztató esőt is.
Az "itt a tél" hírek általában már a talajmenti fagyok megjelenésekor napvilágot látnak, pedig napközben akkor még 15-20°C is lehet. A megoldás: tematikus honlapok szöveges előrejelzései, vagy tévés időjárás-jelentés.

5.: Kis ország - nagy különbségek!

Az országban nagyon nagy különbségek tudnak kialakulni az időjárásban. Az, hogy VALAHOL az országban havazni fog, -10°C lesz, vagy viharos szél tombol, az nem jelenti azt, hogy a Te lakhelyeden is ez történik. Ismételten: a térképes, szöveges előrejelzéseket érdemes elolvasni!

6.: Kis méretű jelenségek - nagy veszélyek!

A záporok, zivatarok és a köd nagyon kis területet érintenek. Lehet, hogy Siófokon megúsztad, de Zamárdiban már felhőszakadás volt. Ezt képtelenség ilyen pontossággal előrejelezni, ezért a riasztás mindenkire vonatkozik. Ha Téged pont elkerült, ne a meteorológusokat szidd, hanem örülj a szerencsédnek. 

7.: Legyél igényes fogyasztó!

Az időjárás-előrejelzés is piaci verseny sok szereplővel. Mint mindenhol, itt is jelen van a bóvlitól a profi munkáig a teljes kínálati skála. Nem biztos, hogy amit te nézel, az a legjobb! Ha nem vagy megelégedve az előrejelzések minőségével, válts szolgáltatót/csatornát!  

8.: Minden nap számít!

Az előrejelzések bizonytalansága az idő előrehaladtával gyorsan nő, 3-5 napnál távolabbra pedig már inkább csak tendenciákról, mintsem konkrét időjárási eseményekről lehet beszélni. Nem elég kedden megnézni a hétvégére vonatkozó előrejelzést!

9.: Nincsenek csodák!

Aki azt állítja, hogy 30, 60, 365 napra képes az egyes napok időjárását előrejelezni, az vagy téved, vagy jövőre Nobel-díjat kap.

10. Az időjárás és az éghajlat nem ugyanaz!

Ahogy az elnevezések is mutatják, az időjárás alakulásáért sosem az éghajlatváltozás a felelős. Az éghajlatváltozás több, vagy gyakoribb időjárási szélsőséget tud okozni, de egy konkrét eseményt sosem. Ezzel értelmüket vesztik a "hideg van, hol itt a felmelegedés?" és "a klímaváltozás miatt esik ez a sok eső?" kérdések.

0 Tovább

Utoljára kommentelt bejegyzések