Meddig tart még a meleg?

A hét második felében visszatér az enyhe őszi idő, sok napsütéssel. Hogy véget ér-e a „vénasszonyok nyara”, az a jövő hét elején dől el. Amennyiben hazánkat északnyugat felől eléri egy ciklon, akkor akár 10 °C-os lehűlés is lehet a jövő hét közepére. Ha ez nem következik be, akkor tovább élvezhetjük a szokásosnál enyhébb időt.


Kontinensünk időjárása két részre szakadt. Míg az északi területeken már nappal is mínuszokat mérnek, mint a grönlandi -40°C vagy a skandináv térségben uralkodó -5°C, addig a mediterrán térségben akár 15-20°C-ot is mutathat a hőmérő. A térképen látszik, hogy Európában 1000 km-es távolságon akár 20-30°C-os hőmérsékletkülönbség is tapasztalható.


Európa hőmérsékleti térképe, 2013. november 4. 13 óra (wetterzentrale.de)



Az északon beköszöntő sarki tél határa egyre délebbre húzódik, a napsütés hiánya miatt egyre intenzívebb a lehűlés, ami hatással van Észak-Európa időjárására is. A kontinens déli része ezzel ellentétben melegszik, amiért a trópusi területekről érkező meleg légtömegek és a meleg tengerfelszín felelős. A két légtömeg határa jelenleg tőlünk 1000 km-re északra húzódik. Mivel nagy magasságokban az uralkodó szélirány körülbelül két hete tartósan nyugat-keleti irányú, ez a kontraszt nem tudott megszűnni, sőt, egyre inkább nő.


A szokatlanul tartós őszi meleg idő több módon is véget érhet: például a sarkvidéki eredetű hideg levegő beáramlik a felszínközeli légrétegbe, vagy a hideg és meleg levegőt elválasztó frontfelületen ciklonok alakulnak ki, amelyek a légtömegek összekeverésével fokozatos lehűlést okoznak, esetleg tartós köd képződik, ami gátolja a nappali felmelegedést, és így a levegő alulról kihűl. A mostani esetben legvalószínűbb a második forgatókönyv megvalósulása.

A hosszútávú előrejelzések készítésében nagy segítséget nyújt a spagetti-diagram, amely a hideg és meleg levegő határának elhelyezkedését mutatja meg az idő előrehaladtával, és ezzel valószínűségi információt ad a meteorológusok számára. Az eltérő szimulációk eredményeit különböző színű vonalakkal jelölik. Ahol a vonalak együtt futnak, ott nagyobb, ahol széttartanak, ott kisebb az előrejelzések megbízhatósága.



A jövő hétfőre vonatkozó spagetti-diagramról leolvasható, hogy pont térségünkben a legnagyobb a hőmérsékleti előrejelzés bizonytalansága, de a meleg levegő határa Közép-Európában valószínűleg délebbre tolódik. Ebben az esetben a jövő hét közepére hazánkban is körülbelül 10°C-os lehűlés is várható.


 

1500 m magasan mérhető hőmérséklet (fent) és csapadék (lent) várható alakulása Budapesten (wetterzentrale.de)


Budapest időjárásának várható alakulását a fáklya-diagram mutatja. A diagram segítségével megállapíthatjuk, hogy milyen valószínűséggel következik be markáns változás a közeljövőben. A görbék különböző szimulációk eredményeit mutatják. Rövid időtávon ezek szinte megegyeznek, időben előrehaladva azonban a szimulációk egyre nagyobb bizonytalansággal jelzik előre a várható hőmérsékletet és csapadékot.

A keddi hidegfront elvonultával a hét további részében marad a kellemes, meleg időjárás, aminek a jövő hét elején és közepén érkező ciklonok vethetnek véget. A jelenleg még csak számítógépes szimulációkban létező ciklon a hétvégén alakul ki az Atlanti-óceán felett, amikor ez megtörténik, már biztosabb előrejelzést kaphatunk.

0 Tovább

Összevissza fújt a szél tegnap

Augusztus 28. időjárását egy sekély ciklon határozta meg - hallhattuk az időjárás-jelentésben. A meteorológus szóhasználatban a "sekély" az "alacsony"-nak felel meg, tehát a tegnapi napon a ciklon csak az alacsony légrétegekben volt jelen, míg magasan más viszonyok (pontosabban egy magassági teknő) uralkodtak. 

Az alacsony és magas légrétegek eltérő szélviszonyai és a ciklon forgásának köszönhető szélfordulás jól megfigyelhető a felhőzet mozgásán:





0 Tovább

Vezessen óránként tízezerért

Jön az év eddigi legmelegebb hétvégéje, irány a Balaton! Összegyűjtöttünk néhány tippet, amivel még útközben megspórolhatja a sült hal árát. Az alacsonyabb fogyasztással pedig nem csak a pénztárcáját, hanem az egészségét és a környezetet is védi!


Lassítson!

100 km/h felett a fogyasztás nagyon érzékeny a sebességre, már 10-20 km/h-s lassítással is litereket spórolhat. Miközben a nemzetközi sajtóban Nagy-Britanniától Amerikáig erős kampány zajlik a "+2 perc, -1 liter" takarékosság érdekében, Magyarországon még mindig sokan gondolják azt, hogy a sebességhatárok csak biztonsági okokból léteznek. 

fuel consumption based on speed

Az EU Környezetvédelmi Ügynöksége és az Agip adatai alapján az autó típusától, korától és állapotától függően 18-35%-os megtakarítás érhető el a fogyasztásban, ha 130-ról 110 km/h-ra csökkentjük a sebességet. A gyorshajtás pedig igazi benzinzabáló: egy autósoktató számítása szerint 120 helyett 140 km/h-val való haladás 3 literrel növeli meg a fogyasztást, ami Budapesttől Siófokig 1200-1300 Ft plusz költséget, és mindössze 7 perc időnyereséget jelent. 7 perc alatt 1200 Ft-ot keresni tízezres órabért jelent - azt hiszem, ezt sokan elfogadnánk. 

Megdöbbentő, de a 130 km/h-val való autózás nem csak drágább, de még lassabb is, mint a 100 km/h-s! A 120 km/h felett ugrásszerűen megnövekvő fogyasztás miatt gyakrabban kell tankolni, és az ebből származó időveszteség több lehet, mint amit az alacsonyabb sebességgel elveszítünk. Nem is beszélve a gumik, az autó és az út amortizációjáról, a zajártalomról, balesetveszélyről, károsanyag-kibocsátásról, büntetésekről...

A zsúfolt autópályán különösen érdemes figyelni a sebességre, egy kevésbé súlyos baleset is ezrek nyaralását fordíthatja a dugóban való benzin- és idegtépő araszolássá.


Keljen korán!

Légkondicionáló nélkül rémálom az utazás a kánikulai melegben - a klímaberendezések pedig köztudottan sokat fogyasztanak. Éjszakai vagy hajnali utazással elkerülhető a légkondi használata, az elmaradt alvást pedig bepótolhatja a Balaton-parton, mialatt a többiek az 50 fokos autópályán araszolnak a dugóban.

Ellenőrizze a guminyomást!

Régi közhely, de mindig aktuális: a lapos gumi sérülékeny és sokat fogyaszt, a túl kemény gumi pedig balesetveszélyes. Indulás előtt a benzinkúton állítsa be a guminyomást a megfelelő értékre, ezzel nem csak biztonságosabb lesz az útja, de a benzinen is sokat spórolhat!

Szerelje le a tetőcsomagtartót!

Nagy sebességű utazásnál a fogyasztás jelentős része a légellenállás leküzdésére fordítódik. A felesleges külső tartozékok leszerelésével akár 20 százalékkal is csökkenthető a légellenállás!

Utazzanak együtt!

Kis túlzással mindenki vagy a Balatonon, vagy Mogyoródon lesz ezen a hétvégén. Kérdezze meg barátait, ismerőseit, együtt utazva megoszthatják az útiköltséget, és az autópályán, parkolóban is csökkenthető a zsúfoltság.

Biztos nem éri meg a vonat?

Ismerősöm legutóbb kiszámolta az autó amúgy sem releváns gyári adata alapján a várható fogyasztását, és kijött neki, hogy már 2 embernek jobban megéri autózni, mint vonatozni. Aztán 130-150-nel megjárta oda-vissza a Balatont, és megdöbbenve nézte az üzemanyagszintmérőt... Persze a nyaraláshoz jól jön egy autó, de ha a pénz is szempont, az autó (autópálya-sebességre vonatkozó) valós fogyasztásával kell számolni, ami másfél-kétszerese is lehet a gyári adatnak. 


További fogyasztáscsökkentő tippek olvashatók itt és itt

Megj.: minden autónál kicsit más a fogyasztás sebességfüggése. Akinek vannak a saját jáművére vonatkozó mért adatai, kérem, hogy hozzászólásban ossza meg velünk!

Jó nyaralást!


4 Tovább

Így tért vissza a nyár

A nagy lehűlés után néhány nap alatt visszatért a nyár Magyarországra. Így nézett ki a felmelegedés egy látványos, 5 napot átívelő timelapse felvételen:

A felvételeket a június 26. és július 1. közötti időszakban az ELTE Meteorológiai Tanszékének webkamerája készítette. A kamera észak felé néz, így a videóról jól megállapíthatók a szélirányok: míg június 26-án még hideg északi szél tombolt hazánkban, a következő napokban a szélirány fokozatosan délire váltott, visszahozva a meleget a mediterrán térségből. A szél erejére a fák mozgásából következtethetünk.

A felhőzet csökkenése is látványos: az időszak elején az égbolt nagy részét beborító réteges felhőzet egyre gomolyosabbá vált, mennyisége csökkent, míg szinte teljesen el nem tűnt. Külön érdekesség a június 28-án Budapestre lecsapó zivatarfelhő, amelynek forgása jól kivehető a videón (1:59-től).

0 Tovább

Cikkírás: művészet vagy TeXné?

A meteorológiai és más tudományos cikkek írása során komoly figyelmet fordítanak a cikkek formai követelményeire és az esztétikus megjelenésre, az ábrák és a képletek számozására, illetve a hivatkozások kezelésére. Ezek olyan technikai problémák amik csupán az adott kiadó elvárásaitól függnek, vagy esetleg a szerző személyiségétől.

Ám a követelményeket lehet kielégítően és lehet mondhatni művészien is teljesíteni. Felmerül tehát az igényesség kérdése. Például hogyan szedjük és tördeljük a szöveget? Lehet-e automatizálni az egyes részfolyamatokat, vagy hogyan alakíthatjuk át a cikkünket egy gombnyomásra a megfelelő formátumra?

A modern szövegszerkesztők számos elvárásnak képesek megfelelni (pl. Microsoft Word, LibreOffice Write, vagy TextEdit). Ám ezek mindössze az egyszerűbb feladatokat képesek hatékonyan megoldani. Nehéz velük szép szöveget létrehozni, de az egyszerű feladatok elvégzésére tökéletesen alkalmasak.

A hatékony cikk írás legelterjedtebb eszköze a LaTeX, amit Leslie Lamport fejlesztett ki 1985-ben. A LaTeX nem más, mint egy olyan tudományos célra megalkotott szövegszerkesztő program, ami egyszerre végzi el a szöveg szedési és tördelési feladatokat is, mindamellett, hogy bőségesen biztosít egyszerűsítési lehetőségeket komplex problémák megoldására (pl. képletek, hivatkozások, vagy ábrák esztétikus kezelése).

A LaTeX nagyjából olyan, mintha egy szövegszerkesztőt és egy programozási nyelvet egymásba gyúrtunk volna. El lehet képzelni, hogy ennek vannak előnyei és hátrányai is jó számmal. A LaTeX fájlok jobban hasonlítanak egy forráskódra, mint egy szerkesztett szövegre. Egy fordító segítségével lehet kinyerni belőlük a végleges és dizájnos formát. A LaTeX kezelését egy univerzális – több platformon azonosan működő – program, a TeXmaker teszi emészthetőbbé.

texmaker

Texmaker

A LaTeX használata első ránézésre nehéznek tűnhet. És másodikra sem könnyebb...
Az egyszerű feladatok elvégzésére nem ajánlott ezt használni, viszont aki veszi a fáradságot, hogy beletanuljon az sokkal komolyabb feladatokkal is meg fog tudni birkózni a későbbiekben.

Word_vs_LaTeX

Feladat nehézsége és ráfordított energia

Az interneten számos kezdő oktató anyag és dokumentáció is szabadon elérhető az érdeklődők számára, illetve a komolyabb problémákra is lehet megoldást találni a témához kötődő fórumokon.

A LaTeX nem csak hasznos és hatékony, hanem szép is, a szöveg jól tagolttá és könnyebben áttekinthetővé válik. A szerzőben nem azt az érzetet kelti, hogy csupán alapanyagot gyárt, amiből majd a kiadó csinál mesteri produktumot, hanem már a munka folyamat során publikáció-kész formában jelenik meg a szöveg. Ezért LaTeX-et a tudományos kiadók is erősen támogatják. A meteorológiában például az American Meteorological Society, vagy az egyik legnagyobb kiadó az Elsevier is támogatja a TeX formátumban készített igényes cikkek készítését, de még a NASA is közöl használati utasítást a LaTeX-hez.

Magyarországon egyenlőre még nem elterjedt a TeX formátum meteorológiai használata, de az egyik legnagyobb hazai szakmai folyóirat, az Időjárás hivatkozási stílusa nem hivatalos formában már elérhető.

Végezetül annyit még, hogy a LaTeX egy hosszútávon megtérülő befektetés, ami sok gondot okozat kezdetben, de később már gyerekjáték lesz vele a cikk szerkesztése. (Kivéve, hogyha táblázatokat kíván az ember kezelni vele...)

1 Tovább

Utoljára kommentelt bejegyzések