Szocsi - amikor az időjárás is beleszól

A téli olimpiai játékokat idén Szocsiban rendezték február 7. és 23. között. Mint minden alkalommal, most is rendkívül fontos volt az időjárás alakulása, annak előrejelzése, mivel a versenyszámok között vannak olyanok, amelyekhez hófödte terület szükséges. Már jóval az olimpia előtt igyekeztek előrejelezni az időjárás várható alakulását, felkészítve a szervezőket az esetlegesen szükséges beavatkozásokra.

1.ábra: Az olimpia helyszíne

 „ Az előrejelzés szerint az első tíz napban tartósan kellemes időjárással számolhatnak a pénteken nyíló havas-jeges játékok résztvevői…” – írta a Metropol a február 5-i számában. A kezdeti enyhe időjárás mellett a későbbiekben lehűlésre számítottak, azonban továbbra is enyhe maradt az idő. Ez azért is volt aggasztó, mert a hó annyira puhává vált, hogy törölni kellett a lesiklóedzéseket. Ennek ellenére a szervezők nem tartották szükségesnek, hogy a hegyekben tárolt tartalékhavat felhasználják. A meleget február 16-án felváltotta a ködös idő, amely miatt szintén nem akarták elindítani a versenyzőket. De lássuk, mi is történt a légkörben.

 Februárban a Kaukázus térségében pozitív hőmérsékleti anomália volt jellemző, vagyis az adott időszakra vonatkozó átlagos hőmérséklethez képest pozitív irányú volt az eltérés. Tavaszias időjárás uralkodott az olimpia időszaka alatt, a tengerparton 10-18 oC-os maximum hőmérsékletekkel. De a hegyekben is – ahol a kültéri versenyeket tartották – szintén fagypont felett alakult a hőmérséklet. A 2. ábrán az olimpia második hetének hőmérsékleti anomáliája látható. A legnagyobb anomália a Kaukázustól északra adódott, de a hegységben is átlag felett alakult.

2. ábra: Hőmérsékleti anomália a február 16-22. időszakra

A térség fölött hosszú ideig olyan áramlás uralkodott, amelyben csak kisebb hőmérsékleti ingadozások voltak jelen (3. ábra), a nyugat-keleti áramlás kisebb hullámokkal haladt előre, kis amplitúdójú teknő-gerinc váltakozásával, amikor is az áramlás U alakú teknőket, vagy fordított U alakú gerinceket alakíthat ki (az ábrákon látható). Ez körülbelül a hónap 11. napjáig tartott, amikor a térség egy gerincbe került át, így a déli áramlás meleg levegőt hozott a terület fölé (4. ábra). Ezt 14-től egy teknő követte, ahol jellemzően északról hűvösebb levegő áramlik (5. ábra). Ez a hőmérséklet alakulásában is megmutatkozott. A köd 16-án alakult ki a hegyekben. Eközben a tengerparti szinoptikus állomás adatai alapján Stratus (réteges) felhőzetet észleltek, amely egészen a hegyekig kiterjedt, és tulajdonképpen ez a felhőzet jelent meg ködként a hegységben.  A következő napokban is 10-11 oC-os maximumhőmérsékletek voltak jellemzők, és éjszaka sem ment fagypont alá a hőmérő higanyszála. Február 20-án ismét 14-16 fokot mérhettek, míg az utolsó 3 napon kissé csökkent a hőmérséklet. (A tengerparti Adler mérőállomás február 16-i METAR táviratai itt találhatóak, amelyekben megjelenik a térséget borító alacsonyszintű réteges felhőzet.)

3-5.ábra: Az áramlási rendszer az olimpia első 4 napjára jellemzően, majd később a gerinc és teknő fázisokban.

6.ábra: A NASA felvétele a területről 15-én és 16-án.

0 Tovább

50 éve nem volt ilyen erős tájfun

Haiyan, vagy ahogy a fülöp-szigetiek nevezik, Yolanda, az elmúlt napokban szinte teljesen megsemmisített egy országot. A szupertájfun kialakulásáról, meteorológiai körülményeiről már számos tanulmány látott napvilágot, és várhatóan még hosszú ideig kutatások és elemzések központi témája lesz. Haiyan azonban sokkal több, mint tudományos kérdés: az időjárás ekkora bajt még nem sokszor okozott az emberiség történelmében. A magyar és a nemzetközi média is naprakészen tudósít az eseményekről, ezért bejegyzésünkben csak egy link- és információgyűjteményt biztosítunk azoknak, akik tájékozódni, segíteni szeretnének.

 

Haiyan a Nemzetközi Űrállomásról

Az ország

 

A Fülöp-szigetek az egy főre jutó GDP alapján a Föld 58. legszegényebb országa. 87 milliós népessége három Magyarországnyi területre zsúfolódik össze, amely ráadásul 11 nagyobb és mintegy 800 kisebb szigetre oszlik szét. Ázsia, és talán a világ egyik legvallásosabb országa, a lakosság 92%-a vallja magát kereszténynek, többségükben gyakorló római katolikusok. Az ország igazi harmadik világbeli társadalom, magas halálozási és születési rátával, végeláthatatlan nyomortelepekkel. A folyamatos külföldi élelmiszeradományok nélkül körülbelül egymillió embert az azonnali éhhalál fenyegetne. Ráadásul alig egy hónapja hatalmas földrengés rázta meg a déli szigeteket, ami miatt a tájfun érkezésekor is sokan sátortáborokban vagy romok között laktak. Ezen körülmények között érkezett a meteorológiai előrejelzés az elmúlt ötven év legerősebb tájfunáról, ami az ország kellős közepét vette célba.

 

 

Miben különleges Haiyan?

 

Haiyan a mérések kezdete óta a negyedik, 1961 óta pedig a legerősebb tájfun volt. Középpontjában 895 hPa-ig csökkent a légnyomás, a szél ereje pedig elérte a 315 km/h-t, 380-as lökésekkel. Összehasonlításul: az egyik legpusztítóbb amerikai hurrikán, Katrina 902 hPa-ig süllyedt és 280 km/h-s szelet produkált, a tavaly nagy figyelmet kapott Sandy pedig „csak” 940 hPa-t és 185 km/h-t ért el. A 2006. augusztus 20-i budapesti szélviharban a legerősebb széllökések 120 km/h körüliek voltak.


Másfelől viszont a Fülöp-szigeteken egyáltalán nem szokatlan a tájfunok jelenléte, évente több ilyen vihar éri el az országot. Haiyan szokatlanul nagy ereje mellett rendkívüli mérete okozta az igazi problémát: míg egy átlagos tájfun csak néhány száz km átmérőjű, addig Haiyan 1500-2000 km méretű volt, ráadásul pont középen találta el a szigetországot. Ez azt eredményezte, hogy a Fülöp-szigetek gyakorlatilag eltűntek a tájfun alatt. Míg más, hasonló katasztrófáknál a part menti területeket éri a pusztítás, és a hátországból gyorsan érkezhet segítség, a szigeteken nincs olyan terület, amit ne értek volna károk. Ráadásul a legsúlyosabban érintett középső szigeteken a kikötők és repülőterek is megsemmisültek, és csak a katonaság tudja megközelíteni a túlélőket.

 

A 87 millió lakosú, három Magyarország területű ország eltűnt a szupertájfun alatt.

 


Mi okozott ekkora pusztítást?

 

A 300 km/h feletti szél önmagában hatalmas károkat képes okozni, a tájfun igazi veszélye mégsem ebben, hanem az áradásokban rejlik. A tengerszint emelkedése egyrészt a hurrikán szemében lévő alacsony légnyomás szívó hatása, másrészt a szél általi feltorlasztás miatt lép fel. A Fülöp-szigetek középső részén, a hurrikán középpontjához közel a tengerszint emelkedése elérte a 3-5 métert, amit a szél 10 méteres magasságig emelkedő hullámokkal tetézett. A dagállyal együtt ez azt jelentette, hogy néhány sziget átmenetileg teljesen eltűnt a tenger alatt. Mindehhez hozzájárult a napokig tartó felhőszakadás: Haiyan a középpontjához közel 5 nap alatt Magyarország éves csapadékösszegét produkálta.

 


A légnyomás és a szél 3-5 méteres tengerszint-emelkedést okozott a tájfun belsejében. 


Mi lesz most?

 

A helyzet mentési szempontból elképzelhetetlenül nehéz. Az ország infrastruktúrájának 70-80%-a  megsemmisült, a szinte megközelíthetetlen szigeteken zombiként bolyongó túlélők és a romok között a trópusi melegben oszlásnak induló tetemek fogadják a mentőcsapatokat. Az ország középső részén becslések szerint mintegy 11 millió ember van híján élelemnek, ivóvíznek és gyógyszereknek. Az állapotokat jól tükrözi, hogy a baptista szeretetszolgálat napok óta képtelen eljutni a magyar túlélő tartózkodási helyére, holott mindössze 120 km szárazföldi utat kéne megtenniük.

Légifelvétel a pusztításról. Forrás: Origo képriport.

A túlélési ösztön mindent felülír az emberekben, rendszeresek a fosztogatások, az orvoscsapatokat katonák kísérik, hogy az elkeseredett tömeg ne fossza ki a gyógyszereket és tiszta vizet szállító konvojokat.

Helyből, valamint a Föld számos országából érkezett katonák és segélycsapatok vállvetve küzdenek a rend helyreállításáért, de az idő rohamosan fogy, mielőtt az éhség, a járványok és az ellátatlan sérülések újabb tömegeket ejtenek áldozatul.

Az áldozatok száma a kezdeti néhány fős becslésekről folyamatosan emelkedett, a tájfun Wikipedia-szócikke még mintegy 2400 áldozatról számol be, az újabb becslések azonban már 10 000 fölé teszik az áldozatok számát, és a neheze még csak ezután jön.

 

Hogyan segíthet?

Tudomásunk szerint két magyar segélycsapat, a Baptista és a Református Szeretetszolgálat tartózkodik a helyszínen.

 

A Baptista Szeretetszolgálat meghirdette a „Fogadj örökbe egy fülöp-szigeteki gyereket” programot, amely keretében az adakozók egy éven keresztül havi 3000 Ft-tal biztosíthatják egy túlélő gyermek ellátását.

 

A Református Szeretetszolgálat oldalán telefonon vagy internetes bankkártyás fizetéssel is támogathatjuk a mentést.

 

A nemzetközi katolikus szervezetek közül a Fülöp-szigeteken is tevékenykedő Máltai Szeretetszolgálat és a Jezsuita Rend hirdetett gyűjtést, az adományokat a katasztrófa sújtotta területen dolgozó társaikhoz juttatják el.

 

A magyar forrásokon kívül a segélycsapatok számos nemzetközi szervezeten keresztül is gyűjtenek adományokat.

0 Tovább

Meddig tart még a meleg?

A hét második felében visszatér az enyhe őszi idő, sok napsütéssel. Hogy véget ér-e a „vénasszonyok nyara”, az a jövő hét elején dől el. Amennyiben hazánkat északnyugat felől eléri egy ciklon, akkor akár 10 °C-os lehűlés is lehet a jövő hét közepére. Ha ez nem következik be, akkor tovább élvezhetjük a szokásosnál enyhébb időt.


Kontinensünk időjárása két részre szakadt. Míg az északi területeken már nappal is mínuszokat mérnek, mint a grönlandi -40°C vagy a skandináv térségben uralkodó -5°C, addig a mediterrán térségben akár 15-20°C-ot is mutathat a hőmérő. A térképen látszik, hogy Európában 1000 km-es távolságon akár 20-30°C-os hőmérsékletkülönbség is tapasztalható.


Európa hőmérsékleti térképe, 2013. november 4. 13 óra (wetterzentrale.de)



Az északon beköszöntő sarki tél határa egyre délebbre húzódik, a napsütés hiánya miatt egyre intenzívebb a lehűlés, ami hatással van Észak-Európa időjárására is. A kontinens déli része ezzel ellentétben melegszik, amiért a trópusi területekről érkező meleg légtömegek és a meleg tengerfelszín felelős. A két légtömeg határa jelenleg tőlünk 1000 km-re északra húzódik. Mivel nagy magasságokban az uralkodó szélirány körülbelül két hete tartósan nyugat-keleti irányú, ez a kontraszt nem tudott megszűnni, sőt, egyre inkább nő.


A szokatlanul tartós őszi meleg idő több módon is véget érhet: például a sarkvidéki eredetű hideg levegő beáramlik a felszínközeli légrétegbe, vagy a hideg és meleg levegőt elválasztó frontfelületen ciklonok alakulnak ki, amelyek a légtömegek összekeverésével fokozatos lehűlést okoznak, esetleg tartós köd képződik, ami gátolja a nappali felmelegedést, és így a levegő alulról kihűl. A mostani esetben legvalószínűbb a második forgatókönyv megvalósulása.

A hosszútávú előrejelzések készítésében nagy segítséget nyújt a spagetti-diagram, amely a hideg és meleg levegő határának elhelyezkedését mutatja meg az idő előrehaladtával, és ezzel valószínűségi információt ad a meteorológusok számára. Az eltérő szimulációk eredményeit különböző színű vonalakkal jelölik. Ahol a vonalak együtt futnak, ott nagyobb, ahol széttartanak, ott kisebb az előrejelzések megbízhatósága.



A jövő hétfőre vonatkozó spagetti-diagramról leolvasható, hogy pont térségünkben a legnagyobb a hőmérsékleti előrejelzés bizonytalansága, de a meleg levegő határa Közép-Európában valószínűleg délebbre tolódik. Ebben az esetben a jövő hét közepére hazánkban is körülbelül 10°C-os lehűlés is várható.


 

1500 m magasan mérhető hőmérséklet (fent) és csapadék (lent) várható alakulása Budapesten (wetterzentrale.de)


Budapest időjárásának várható alakulását a fáklya-diagram mutatja. A diagram segítségével megállapíthatjuk, hogy milyen valószínűséggel következik be markáns változás a közeljövőben. A görbék különböző szimulációk eredményeit mutatják. Rövid időtávon ezek szinte megegyeznek, időben előrehaladva azonban a szimulációk egyre nagyobb bizonytalansággal jelzik előre a várható hőmérsékletet és csapadékot.

A keddi hidegfront elvonultával a hét további részében marad a kellemes, meleg időjárás, aminek a jövő hét elején és közepén érkező ciklonok vethetnek véget. A jelenleg még csak számítógépes szimulációkban létező ciklon a hétvégén alakul ki az Atlanti-óceán felett, amikor ez megtörténik, már biztosabb előrejelzést kaphatunk.

0 Tovább

Összevissza fújt a szél tegnap

Augusztus 28. időjárását egy sekély ciklon határozta meg - hallhattuk az időjárás-jelentésben. A meteorológus szóhasználatban a "sekély" az "alacsony"-nak felel meg, tehát a tegnapi napon a ciklon csak az alacsony légrétegekben volt jelen, míg magasan más viszonyok (pontosabban egy magassági teknő) uralkodtak. 

Az alacsony és magas légrétegek eltérő szélviszonyai és a ciklon forgásának köszönhető szélfordulás jól megfigyelhető a felhőzet mozgásán:





0 Tovább

Vezessen óránként tízezerért

Jön az év eddigi legmelegebb hétvégéje, irány a Balaton! Összegyűjtöttünk néhány tippet, amivel még útközben megspórolhatja a sült hal árát. Az alacsonyabb fogyasztással pedig nem csak a pénztárcáját, hanem az egészségét és a környezetet is védi!


Lassítson!

100 km/h felett a fogyasztás nagyon érzékeny a sebességre, már 10-20 km/h-s lassítással is litereket spórolhat. Miközben a nemzetközi sajtóban Nagy-Britanniától Amerikáig erős kampány zajlik a "+2 perc, -1 liter" takarékosság érdekében, Magyarországon még mindig sokan gondolják azt, hogy a sebességhatárok csak biztonsági okokból léteznek. 

fuel consumption based on speed

Az EU Környezetvédelmi Ügynöksége és az Agip adatai alapján az autó típusától, korától és állapotától függően 18-35%-os megtakarítás érhető el a fogyasztásban, ha 130-ról 110 km/h-ra csökkentjük a sebességet. A gyorshajtás pedig igazi benzinzabáló: egy autósoktató számítása szerint 120 helyett 140 km/h-val való haladás 3 literrel növeli meg a fogyasztást, ami Budapesttől Siófokig 1200-1300 Ft plusz költséget, és mindössze 7 perc időnyereséget jelent. 7 perc alatt 1200 Ft-ot keresni tízezres órabért jelent - azt hiszem, ezt sokan elfogadnánk. 

Megdöbbentő, de a 130 km/h-val való autózás nem csak drágább, de még lassabb is, mint a 100 km/h-s! A 120 km/h felett ugrásszerűen megnövekvő fogyasztás miatt gyakrabban kell tankolni, és az ebből származó időveszteség több lehet, mint amit az alacsonyabb sebességgel elveszítünk. Nem is beszélve a gumik, az autó és az út amortizációjáról, a zajártalomról, balesetveszélyről, károsanyag-kibocsátásról, büntetésekről...

A zsúfolt autópályán különösen érdemes figyelni a sebességre, egy kevésbé súlyos baleset is ezrek nyaralását fordíthatja a dugóban való benzin- és idegtépő araszolássá.


Keljen korán!

Légkondicionáló nélkül rémálom az utazás a kánikulai melegben - a klímaberendezések pedig köztudottan sokat fogyasztanak. Éjszakai vagy hajnali utazással elkerülhető a légkondi használata, az elmaradt alvást pedig bepótolhatja a Balaton-parton, mialatt a többiek az 50 fokos autópályán araszolnak a dugóban.

Ellenőrizze a guminyomást!

Régi közhely, de mindig aktuális: a lapos gumi sérülékeny és sokat fogyaszt, a túl kemény gumi pedig balesetveszélyes. Indulás előtt a benzinkúton állítsa be a guminyomást a megfelelő értékre, ezzel nem csak biztonságosabb lesz az útja, de a benzinen is sokat spórolhat!

Szerelje le a tetőcsomagtartót!

Nagy sebességű utazásnál a fogyasztás jelentős része a légellenállás leküzdésére fordítódik. A felesleges külső tartozékok leszerelésével akár 20 százalékkal is csökkenthető a légellenállás!

Utazzanak együtt!

Kis túlzással mindenki vagy a Balatonon, vagy Mogyoródon lesz ezen a hétvégén. Kérdezze meg barátait, ismerőseit, együtt utazva megoszthatják az útiköltséget, és az autópályán, parkolóban is csökkenthető a zsúfoltság.

Biztos nem éri meg a vonat?

Ismerősöm legutóbb kiszámolta az autó amúgy sem releváns gyári adata alapján a várható fogyasztását, és kijött neki, hogy már 2 embernek jobban megéri autózni, mint vonatozni. Aztán 130-150-nel megjárta oda-vissza a Balatont, és megdöbbenve nézte az üzemanyagszintmérőt... Persze a nyaraláshoz jól jön egy autó, de ha a pénz is szempont, az autó (autópálya-sebességre vonatkozó) valós fogyasztásával kell számolni, ami másfél-kétszerese is lehet a gyári adatnak. 


További fogyasztáscsökkentő tippek olvashatók itt és itt

Megj.: minden autónál kicsit más a fogyasztás sebességfüggése. Akinek vannak a saját jáművére vonatkozó mért adatai, kérem, hogy hozzászólásban ossza meg velünk!

Jó nyaralást!


4 Tovább

Utoljára kommentelt bejegyzések