Az elmúlt évek legsúlyosabb téli szmoghelyzete után a budapesti városvezetés végre megtalálta az igazi felelősöket. Jövőre már a robogók sem közlekedhetnek szmogriadó idején.

Az új szmogriadó-rendelet szerint a rosszabb környezetvédelmi besorolású autókat továbbra sem lehet használni, de

a kitiltott járművek tulajdonosai és kísérőik ingyen utazhatnak a tömegközlekedési járműveken;

és kitiltják a robogókat is.

Ennyi a rendeletmódosítás lényege. Az még érthető, hogy a legnagyobb problémával, a fűtéssel nem mernek foglalkozni - ez túl is mutat a szmogriadó-rendelet keretein, bár a semminél talán többet lehetne tenni. Továbbra sem sikerül orvosolni azt az abszurd szabályt, hogy a szmogriadó a szmoghelyzet harmadik napján kezdődik. Az elmúlt hónapok közlekedéspolitikai ámokfutása után olyan 21. századi megoldásokban sem reménykedtünk, mint a szmogriadós lámpaprogram, vagy dinamikus parkolási díj. Az ingyenes tömegközlekedés viszont egészen elképesztő logikát tükröz:

- Ha szmog van, jutalmazzuk meg ingyenes közlekedéssel azokat, akik tehetnek róla. Ha pedig nem (csak) ők tehetnek róla, akkor miért (csak) őket tiltjuk ki?

- Legyen olcsóbb szmogriadóban közlekedni, mint bármikor máskor. Lehetőleg az összes halasztható, ütemezhető utazást is ilyenkor tegyék meg az emberek, hátha szükség lesz még pár tucat dízel buszra.

- Akinek forgalmi engedélye van, az egyenlőbb. Fizessék ki a többiek, ha úgy utazik, mint a többiek.


- Használt autó vásárlásánál ne legyenek hátrányban a régi, szennyező autók a kitiltás esélye miatt (ez volt az eddigi szmogriadó-rendeletnek kb. az egyetlen értelme). Sőt, éppen egy húszéves dízel legyen az egyetlen eszköz, amivel - közvetve - ingyen lehet utazni szmogriadó idején. 

- Kedvezzünk azoknak, akik puszta kényelemből autóznak (mert van lehetőségük átülni a villamosra). Legyenek azok a szmogriadó kizárólagos vesztesei, akik számára a tömegközlekedés tényleg nem alternatíva - még ingyen sem.

A szmogriadó-terv megalkotói továbbra is csak a közlekedésben, azon belül is csak fajlagos kibocsátáson alapuló kitiltásban képesek gondolkodni. Ez a rendszer nem csak hatástalan, hanem súlyosan igazságtalan is. Koncepcióváltás helyett most egy még igazságtalanabb, ráadásul kontraproduktív utazási kedvezménnyel próbálják kompenzálni azokat, akiket ők maguk tettek bűnbakká. És hogy még lehessen fokozni, az eddigi téves logika mentén kitiltják a  robogókat  is. 


Azt nyilván senki nem várja, hogy ettől a levegőminőség érdemben javulni fog - de legalább legyen a robogósoknak is rossz. Szilveszter éjjel a pesti belvárosban az egészségügyi határérték dupláját elérő szmogban buliztak a fiatalok. Január végén Csepelen a határérték négyszeresét is túllépte a koncentráció. Eközben a városvezetés egyetlen törekvése, hogy a saját szmogriadó-rendeletének áldozatait, a kitiltott autósokat kompenzálja. Pedig nem ők az igazi áldozatok, hanem az az évi 8 ezer magyar, aki belehal a légszennyezés következményeibe. Az ő családjukat ki fogja kompenzálni?