Miért hullámzik a Balaton?

Óceánok és tengerek nyughatatlan vize örök ámulatba ejti a bámészkodót. Azonban tavak vagy folyók, de még akár egy pocsolya felszínén is láthatunk hullámokat. Hazánk legnagyobb tava, a Balaton sem kivétel. A hullámzás oka pedig nem más, mint a szél.

A folyadékok felszínén (például Balaton) a vízszintes irányú légáramlás (egyszerűbb nevén a szél) képes energiát közölni a vízzel, aminek következtében hipnotikus hullámokkal találkozhatunk. Hogy csak egy apró hullám-fodrot vagy óriáshullámot láthatunk a széltől függ. Számít a szélsebesség, a szél által megérintett vízfelszín kiterjedése, a szélre merőleges irányú vízfelület nagysága, a szélfúvás időtartalma. Persze nem lehet mindenért a légáramlatot okolni, fontos tényező a víz mélysége is.

A tudomány szeretne mindent számszerűen megmérni. A hullám magassága, hosszúsága, iránya és gyakorisága könnyen mérhető paraméterek közé tartoznak. Azonban az egymást követő hullámok nem egyformák. Különböznek magasságukban, hosszukban, hiszen a változó szél játékának vannak kitéve. Ezért az objektív jellemzés reményében úgynevezett szignifikáns hullámmagasságot használnak például a hajózásban. Hosszabb ideig figyelik a vízfelszínt (20 perc vagy akár 12 óra) és feljegyzik a hullámok magasságát. Majd nagyságrend szerint sorba állítják a mért értékeket és három részre osztják. A legnagyobb számadatokkal rendelkező harmadból átlagot képezve megszületik a szignifikáns hullámmagasság.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján bárki megnézheti a Balaton hullámainak aktuális méreteit.

Balatoni időjárás

Mért adatok

Azok, akik tényleg megnézik az adatokat, találkozhatnak egy úgynevezett Beaufort-skálával (teljes nevén Beaufort szélerősség-skála). Ez egy fokozatrendszer, amit a 19. század elején dolgozott ki Francis Beaufort brit hajóskapitány. A szél erőssége és a hullámok magassága közötti összefüggés a hajózás kezdete óta nélkülözhetetlen tudás a tengerészek számára. A skála 0-tól 12-ig terjed. Ma már a szelet objektív módon tudjuk mérni, így a skálát főleg vízi sportokat űzők használják. De alkalmas arra is, hogy a hullámokat szemlélve mi magunk is megbecsüljük a szél sebességét. Például a húsz centiméteres hullámzás 9 km/h-rás szélre enged következtetni. Viszont a méteres hullámok már 25 km/h-rás szélsebességet jelentenek.

Beaufort-skála

A hullámok világa bonyolult. Például bár úgy tűnik, mozog a víz, valójában nem halad semerre. Ha kiválasztanánk egy vízmolekulát, amit nyomon követnénk, egyszerű körmozgást írna le. Gondoljunk csak arra, mikor egy gitár húrt megpendít a zenész, bár a hullám végighalad rajta még is a húr egyik pontja se jut előrébb.

Remélem a kedves olvasó viszont halad előre, és lehetősége lesz személyesen is megtapasztalni a hullámzó vízfelszín kellemes szépségeit egy forró nyári napon!

Földi Péter

1 Tovább

indul a Balatoni Viharjelzés 

Az elmúlt évekhez hasonlóan áprilistól ismét működik a viharjelzés a Balatonon. A balatoni viharjelző szolgálat október végéig 47 fényjelzővel tájékoztatja a fürdőzőket és hajósokat az időjárási veszélyekről.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat 2005 óta meghosszabbított időtartamban április 1-től október 31-ig viharjelző szolgálatot működtet, melynek központja a Siófoki Viharjelző Obszervatórium. A szolgálatot az elő és utószezonban 12 órás váltással az Obszervatóriumból, éjszaka a budapesti központból látják el. A főszezonban éjjel-nappal Siófokról üzemeltetik a viharjelzést.

A Balatonra a hegyekből hirtelen lecsapó viharok mindig is megkeserítették a parti települések lakóinak életét. A szél által felkorbácsolt víz méteres hullámai gyakran veszélyt jelentettek az ott lakókra, fürdőzőkre, halászokra.

viharjelzés balaton meteorológia vihar
Fotó: Szekeres Levente

Statisztikai adatok alapján évről-évre egyre több hazai és külföldi turista keresi fel Magyarország egyik legnagyobb üdülőkörzetét: horgászok, üdülésre vágyók, valamint a különböző vízi sportok szerelmesei. A megnövekedett vendégszám miatt - hogy a vízi tragédiák megelőzhetőek legyenek - a múlt évszázadban vihar-előrejelzés és biztonságos viharjelzés kiépítésére került sor. Az ezredforduló óta villanócsöves fényjelző rendszer tájékoztatja az üdülőket a vihar közeledtéről. Az Európai Unióhoz való csatlakozást követően a fényjelző rendszert az EU normáknak megfelelően állították be: elsőfokú viharjelzés van érvényben, ha a fényjelző 45-öt villan percenként, ebben az esetben úszni, csónakázni csak a parttól számított 500 m-en belül engedélyezett. Másodfokú viharjelzés esetén a fényjelző percenként már 90-en villanással jelzi a vihar közeledtét, mely egyben megtiltja a vízben tartózkodást.

viharjelzés balaton meteorológia vihar
Fotó: Szekeres Levente

Az évek folyamán bővült a viharok előrejelzéséhez közvetlenül felhasználható információk köre. Fejlődtek az időjárás-előrejelző modellek, továbbá a SAFIR villám lokalizációs rendszer által nyújtott adatok révén lehetővé vált a felhőn belüli villámok nagy távolságról történő megfigyelése és azok pontos helymeghatározása is. A tó partján Balatongyörökön és Siófokon  felhőkamerát is telepítettek, melyek folyamatosan frissülő égképei az aktuális időjárási helyzetről tájékoztatják a nagyközönséget.

viharjelzés balaton meteorológia vihar
Fotó: Szabó Amanda Imola

0 Tovább

Pünkösdi hosszú hétvége a Balatonon

Pünkösd közeledtével ismét sok ember számára lehetőség nyílik, hogy egy hosszúhétvége során pihenjék ki a tavaszi fáradalmakat. Erre tökéletes lehetőséget kínál a Balaton, ahol április elsejével már megkezdődött a tavi viharjelzés. A tó vizének hőmérséklete a hét utolsó napján (05.17.) már megközelítette a 19 fokot, ami a bátrabbak számára már nem jelenthet akadályt. Az előttünk álló hét első félében a hőmérséklet maximumértékei elérhetik a 31 fokot is, így a tó melegedése várható. A hét második felétől kisebb lehűlés jön, elszórtan előfordulnak majd záporok, zivatarok és a borult égbolt lesz inkább jellemző a Balaton térségében is. A hétvégén azonban már újra 20 fok feletti hőmérsékleteket mérhetünk, habár még akkor is számíthatunk néhol záporra, zivatarra és heves légmozgásra, amiről tájékozódhatunk, ha rendszeresen figyeljük a Balaton partján villogó mintegy 45 jelzőlámpát. De mit is jelentenek a fények?

A jelzések az Európai Unió szabályainak megfelelően működnek két fokozatban a tó három külön medencéjére vonatkozóan: a nyugati medencében, mely a Badacsony-Fonyód vonalig húzódik, a középső medencében, mely a Tihanyi-félszigetig tart és a keleti medencében.

http://www.balatontipp.hu/index.php?p=strandok&uid=27

Ha nem látunk villogó jelzéseket, akkor az elkövetkező időben a szél nem haladja meg a 40 km/órát és várhatóan semmilyen időjárási körülmény nem zavarja a strandolókat és csónakázókat. Azonban első fokú viharjelzés esetén a szél várhatóan erősödik, meghaladhatja a 45 km/órát. Ekkor percenként 45 villanást észlelhetünk és a tó felszínén közepes és nagyobb hullámokat. Ilyenkor fürdeni, vízibiciklizni vagy más fürdőeszközzel a vízben tartózkodni csupán a kijelölt bójákon belül szabad. Másodfokú viharjelzésnél már percenként 90 villanás figyelmeztet arra, hogy 60 km/óra feletti széllökésekre számíthatunk és valamely veszélyes időjárási jelenségre. Ekkor találkozhatunk tarajos hullámokkal vagy akár a porzó víz jelenségével. Ilyenkor már a part közelében is tilos fürdeni és csónakkal vagy más eszközzel a vízre menni. 

http://www.balatontipp.hu/index.php?p=strandok&uid=27

Ha valaki a hosszúhétvége során mégis belemerészkedne a 19 fokos magyar tengerbe, mindenképpen tartsa szem előtt az esetleges figyelmeztető jelzéseket. 

0 Tovább

Vezessen óránként tízezerért

Jön az év eddigi legmelegebb hétvégéje, irány a Balaton! Összegyűjtöttünk néhány tippet, amivel még útközben megspórolhatja a sült hal árát. Az alacsonyabb fogyasztással pedig nem csak a pénztárcáját, hanem az egészségét és a környezetet is védi!


Lassítson!

100 km/h felett a fogyasztás nagyon érzékeny a sebességre, már 10-20 km/h-s lassítással is litereket spórolhat. Miközben a nemzetközi sajtóban Nagy-Britanniától Amerikáig erős kampány zajlik a "+2 perc, -1 liter" takarékosság érdekében, Magyarországon még mindig sokan gondolják azt, hogy a sebességhatárok csak biztonsági okokból léteznek. 

fuel consumption based on speed

Az EU Környezetvédelmi Ügynöksége és az Agip adatai alapján az autó típusától, korától és állapotától függően 18-35%-os megtakarítás érhető el a fogyasztásban, ha 130-ról 110 km/h-ra csökkentjük a sebességet. A gyorshajtás pedig igazi benzinzabáló: egy autósoktató számítása szerint 120 helyett 140 km/h-val való haladás 3 literrel növeli meg a fogyasztást, ami Budapesttől Siófokig 1200-1300 Ft plusz költséget, és mindössze 7 perc időnyereséget jelent. 7 perc alatt 1200 Ft-ot keresni tízezres órabért jelent - azt hiszem, ezt sokan elfogadnánk. 

Megdöbbentő, de a 130 km/h-val való autózás nem csak drágább, de még lassabb is, mint a 100 km/h-s! A 120 km/h felett ugrásszerűen megnövekvő fogyasztás miatt gyakrabban kell tankolni, és az ebből származó időveszteség több lehet, mint amit az alacsonyabb sebességgel elveszítünk. Nem is beszélve a gumik, az autó és az út amortizációjáról, a zajártalomról, balesetveszélyről, károsanyag-kibocsátásról, büntetésekről...

A zsúfolt autópályán különösen érdemes figyelni a sebességre, egy kevésbé súlyos baleset is ezrek nyaralását fordíthatja a dugóban való benzin- és idegtépő araszolássá.


Keljen korán!

Légkondicionáló nélkül rémálom az utazás a kánikulai melegben - a klímaberendezések pedig köztudottan sokat fogyasztanak. Éjszakai vagy hajnali utazással elkerülhető a légkondi használata, az elmaradt alvást pedig bepótolhatja a Balaton-parton, mialatt a többiek az 50 fokos autópályán araszolnak a dugóban.

Ellenőrizze a guminyomást!

Régi közhely, de mindig aktuális: a lapos gumi sérülékeny és sokat fogyaszt, a túl kemény gumi pedig balesetveszélyes. Indulás előtt a benzinkúton állítsa be a guminyomást a megfelelő értékre, ezzel nem csak biztonságosabb lesz az útja, de a benzinen is sokat spórolhat!

Szerelje le a tetőcsomagtartót!

Nagy sebességű utazásnál a fogyasztás jelentős része a légellenállás leküzdésére fordítódik. A felesleges külső tartozékok leszerelésével akár 20 százalékkal is csökkenthető a légellenállás!

Utazzanak együtt!

Kis túlzással mindenki vagy a Balatonon, vagy Mogyoródon lesz ezen a hétvégén. Kérdezze meg barátait, ismerőseit, együtt utazva megoszthatják az útiköltséget, és az autópályán, parkolóban is csökkenthető a zsúfoltság.

Biztos nem éri meg a vonat?

Ismerősöm legutóbb kiszámolta az autó amúgy sem releváns gyári adata alapján a várható fogyasztását, és kijött neki, hogy már 2 embernek jobban megéri autózni, mint vonatozni. Aztán 130-150-nel megjárta oda-vissza a Balatont, és megdöbbenve nézte az üzemanyagszintmérőt... Persze a nyaraláshoz jól jön egy autó, de ha a pénz is szempont, az autó (autópálya-sebességre vonatkozó) valós fogyasztásával kell számolni, ami másfél-kétszerese is lehet a gyári adatnak. 


További fogyasztáscsökkentő tippek olvashatók itt és itt

Megj.: minden autónál kicsit más a fogyasztás sebességfüggése. Akinek vannak a saját jáművére vonatkozó mért adatai, kérem, hogy hozzászólásban ossza meg velünk!

Jó nyaralást!


4 Tovább

Utoljára kommentelt bejegyzések